MINIBUS HUREN


VRAGEN & ANTWOORDEN

welke minibus kan er gebruikt worden?
We beschikken over verschillende minibussen van het merk Mercedes type VITO Tourer XL, met elk 9 plaatsen, een heel ruime koffer, elektrische ramen, getinte ruiten, airco, radio+cd en enkele hebben een trekhaak.

is er een autoradio aanwezig?
De meeste minibussen beschikken over een FM-autoradio met SD-card, USB-in, headphone-in én bleutooth om uw tablet of smartphone te koppelen. (let op: bij veel gelijktijdige uitleningen worden ook nog onze minibussen met een radio+cd ingezet, maar die beschikken nog niet over bluetooth+USB).

zijn dit allemaal dezelfde minibussen?
De minibussen zijn allemaal exact dezelfde: allemaal zijn het metallic grijze Mercedes VITO's, de XL-variant met grootste koffer en getinte ruiten.

hoeveel passagiers kan deze minibus vervoeren?
In totaal 9 personen: 1 chauffeur en 8 passagiers.

zijn de minibussen OMNIUM-verzekerd?
Al onze minibussen zijn OMNIUM-verzekerd, weliswaar met een franchise van 1000 €/minibus (gelijkgesteld aan het waarborgbedrag dat u bij ons heeft vastgezet bij de ophaling van de minibus. Herstellingskosten die lager liggen dan de waarborg, zullen mee verrekend worden op de eindafrekening. Wanneer herstellingskosten hoger zouden uitvallen dan de waarborg, zal Jeugddienst Appelsien de resterende kosten op zich nemen.. Op die manier zal u nooit achteraf extra moeten bijbebetalen.

wat zijn de afmetingen van de laadruimte?
Achter de derde zetelrij is er heel veel laadruimte, waarin je tot 2 rijen van 5 grote valiezen boven elkaar in kwijt kan. Dit zijn de maten: 95,5 cm diep, 165 cm breed en 126 cm hoog. Ski-latten kan je helemaal onder de 3 zetels doorschuiven tot onder de eerste zetelrij door (zie tekening 1)


6 zetels: wanneer de achterste zetelrij wordt weggehaald, beschikt de minibus over 6 zetels en wordt de laadruimte 187,9 cm diep. Voor het uitbouwen en bewaren van de achterste zetelrij wordt een kleine meerprijs gevraagd. (zie tekening 2)

3 zetels: wanneer de de 2de en de 3de zetelrij weggehaald worden, is de laadruimte 289,7 cm diep. Voor het uitbouwen en bewaren van de achterste en middelste zetelrij wordt een kleine meerprijs gevraagd (zie tekening 3)

wat zijn de buiten afmetingen van de minibus?
De minibus is de XL variant van de Mercedes VITO Tourer. Daardoor is de minibus 5,32 m lang, 1,91 m breed en 1,95 m hoog. Het is mogelijk om in de meeste parkeergarages te parkeren. Als er bij een ondergrondse parking een maximumhoogte staat, dan lukt het in principe nog als er maximum 1,85 m vermeld staat. Maar wees voorzichtig en dit is op eigen risico.

zijn er dakrails of dakdragers? of kan er een dakkoffer op de minibus geplaatst worden?
Onze minibussen beschikken NIET over dakdragers of dakrails. Het is bijgevolg ook NIET mogelijk om een dakkoffer (of een andere dakconstructie) op de minibus te plaatsen. Wij verhuren dus ook geen dakrails, dakdragers of dakkoffers. Onze minibussen beschikken over een bijzonder ruime kofferruimte (en een trekhaak), waardoor een dakdrager/dakkoffer vaak niet eens nodig blijkt.

kunnen wij meer dan één chauffeur laten rijden?
Er mogen maximaal 2 chauffeurs zonder meerkost tijdens de gebruiksperiode rijden. Indien u een derde, vierde, vijfde, zesde, zevende, achtste of negende chauffeur wil toevoegen, dan wordt er een bijdrage van 5 €/dag gevraagd. Dit is nodig voor de verzekering. Wanneer uw gebruiksperiode een halve dag omvat, wordt die halve dag slechts de helft aangerekend.

hoe oud mag de chauffeur zijn?
De leeftijd speelt geen rol, maar we verwachten wèl dat minstens 1 chauffeur minimaal 3 jaar zijn/haar rijbewijs in bezit heeft op de ophaaldatum van de minibus. Indien er bijkomende chauffeurs zijn die hun rijbewijs nog geen drie jaar in het bezit hebben, wordt de persoon die meer dan 3 jaar zijn/haar rijbewijs bezit als hoofdchauffeur aanzien. De bijkomende chauffeurs worden dan in volgorde van bezit van rijbewijs aangeduid als tweede, derde, vierde, enz chauffeur

welke documenten zijn er nodig van de chauffeurs?
Wij hebben van iedere chauffeur ook een copietje nodig van de voorkant van het rijbewijs en de voorkant van de identiteitskaart. Enkel de kant waar de foto opstaat is voldoende.

welke rijbewijzen van de chauffeurs worden aanvaard?
Belgische rijbewijzen worden uiteraard aanvaard, maar ook andere Europese rijbewijzen (uit de landen waar de minibus mag rijden) worden probleemloos aanvaard, Ook Amerikaanse (USA) en Canadese rijbewijzen worden aanvaard. MAAR rijbewijzen uit andere landen worden jammergenoeg niet aanvaard door onze verzekeringsmaatschappij.

wat is de motorinhoud en gewicht van de minibussen?
Al onze minibussen beschikken over 4 cilinders met een motorinhoud van 2148 CC en hebben een vermogen van 100 kw en 136 PK me euronorm EURO 5. De minibussen beschikken allen over achterwielaandrijving. In rijklare toestand weegt de minibus circa 1850 kg. De CO2-uitstoot is circa 169g/km

is er een handgeschakelde versnellingsbak of is het een automaat?
Al onze minibussen beschikken over een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen en 1 achteruit. We beschikken niet over minibussen met een automaat.

op welke brandstof rijden de minibussen?
Al onze minibussen rijden op DIESEL (in Frankrijk heet dit aan de pompook soms GAZOLE).

mag ik overal DIESEL gaan tanken?
U mag enkel bij de bekende tankstations tanken, waar de kwaliteit gegarandeerd is. Het is niet toegestaan om te tanken bij merkloze tankstations waar de DIESEL van slechte kwaliteit zou kunnen zijn, waardoor de motor ontregelt raakt. Wanneer we bij het terugbrengen merken dat er minderwaardige diesel, benzine of een andere vloeistof die er niet hoort) getankt werd, zullen de eventuele herstelkosten aan de gebruiker worden doorgerekend, aan onze reguliere schadevoorwaarden. Bij discussie heeft onze vaste garagehouder het laatste woord.

waar moet ik tanken bij het terugbrengen van de minibus
bij het terugbrengen tankt u het best bij TEXACO Sint-Gillis-Waas, in de Doornstraat 2 te Sint-Gillis-Waas. Bij dit tankstation is de kwaliteit gegarandeerd. Bovendien ligt dit Texaco 800m verwijderd van Jeugddienst Appelsien. Als u tankt tot aan de vuldop bent u zeker dat er geen extra tankkosten meer zullen worden aangerekend.

wat verbruikt deze minibus?
Op autowegen is het verbruik gemiddeld 6,9 liter. In de stad stijgt het gemiddelde verbruik naar 9,9 liter. Uiteraard kan je het verbruik verder beperken door defensief te rijden en door het vermijden van bruusk stoppen / hard optrekken.

is de snelheid begrensd?
Inderdaad. De minibussen staan ingesteld op maximum 150 km/u

wordt er een GPS voorzien?
Er is géén GPS voorzien, daar zal u zelf voor moeten zorgen.

worden er fluohesjes voorzien?
Er worden géén fluohesjes voorzien, daar zal u zelf voor moeten zorgen.

worden er alcholttesters voorzien?
Er worden géén alcoholtesters voorzien, daar zal u zelf voor moeten zorgen.

is er een reserveband en krik aanwezig?
Er is een krik en een volwaardige reserveband aanwezig. Onderaan de achterkant van de minibus. De krik zit achter het zijpaneel aan de rechterkant van de koffer. Je kan het reservewiel losdraaien door de bijbehorende stang net bover de achterbumper (midden) open te draaien

beschikken de minibussen over winterbanden?
Van 1 november tot 30 april beschikken de minibussen inderdaad over winterbanden. (van 1 mei tot 31 oktober, zitten er zomerbanden op de minibussen).

worden er sneeuwkettingen meegeleverd?
Voor 5 €/dag kan je onze passende sneeuwkettingen gebruiken. Wanneer uw gebruiksperiode een halve dag omvat, wordt die halve dag slechts de helft aangerekend.

hoe moet ik de sneeuwkettingen aandoen?
kijk op het onderstaande filmpje hoe je de sneeuwkettingen moet aandoen:

kan ik mijn eigen sneeuwkettingen gebruiken?
Je mag gerust uw eigen sneeuwkettingen gebruiken. Let wel op dat uw eigen sneeuwkettingen zeker passen, want de wielen zijn groter dan van een doorsnee auto. Dit is de maat en het type van de winterbanden: 205/65R16C

welke bandenspanning moeten de minibussen hebben?
De bandenspanning wordt maandelijks gecheckt en weer goed gezet op 3,9 bar. In principe hoef je dus hiervoor niks te doen. Maar als je de minibus voor langer dan 2 weken gebruikt en/of u meer dan 3000 km heeft gereden, is het raadzaam om zelf de bandenspanning weer op het peil van 3,9 bar te brengen. Dit kan (vaak kosteloos) in vrijwel ieder tankstation.

kan er ook een skibox, bagebox of bagagedrager uitgeleend worden?
Er is geen skibox, bagagebox of bagagedrager voorzien. Het is overigens niet mogelijk om ook een skibox te monteren, want de minibussen hebben géén rails.

hebben deze minibussen een trekhaak?
Enkele van onze minibussen hebben een trekhaak. Wanneer je er één nodig hebt, vergeet het dan niet aan te klikken bij de reserveringsaanvraag. Dan zorgen wij dat we een minibus met een trekhaak voorzien voor een bijdrage van 5 €/dag. Dit is nodig voor de verzekering. Wanneer uw gebruiksperiode een halve dag omvat, wordt die halve dag slechts de helft aangerekend.

waarvoor kan ik een trekhaak gebruiken?
Je kan deze trekhaak gebruiken om een aanhangwagen, caravan of remorque mee te trekken. Je hebt de trekhaak ook nodig wanneer je een fietsdrager wil monteren op het busje.

krijg ik ook een 3e nummerplaat mee?
Inderdaad. Als je een minibus met een trekhaak bestelt, krijg je van ons ook een derde nummerplaat mee. Die heb je nodig om te monteren op de achterkant van je aanhangwagen, caravan of remorque. Maar is ook nodig bij de meeste fietsendragers, daar deze vaak de originele nummerplaat blokkeren.

hoe zwaar mag de aanhangwagen/caravan (mét inhoud) wegen?
Uw aanhangwagen met inhoud maximaal 750 kg bedragen. Aanhangwagens (of caravans) die zwaarder wegen, een eigen nummerplaat hebben en/of een eigen rem zijn NIET toegelaten, wegens geen verzekering.

wat als ik mijn toch mijn eigen zware aanhangwagen of caravan met eigen nummerplaat gebruik?
Dit is niet toegelaten omdat onze minibussen hiervoor NIET verzekerd zijn. Wanneer toch zou uitkomen dat u een aanhangwagen/caravan zwaarder dan 750kg / eigen remsysteem / eigen nummerplaat gebruikt, wordt de volledige waarborg zonder discussie volledig ingehouden.

zijn er 12 volt voedingsaansluitingen in de minibus?
Er zijn twee 12 volt voedingsaansluitingen: één 12 volt-voedingsaansluiting voorin onderaan de middenconsole (voor de gps, gsm, etc) en er is ook een bijkomende 12 volt-voedingsaansluiting achteraan rechts in de kofferbak (voor een koelbox of een ander toestel dat stroom nodig heeft).

beschikken de minibussen over het isofix-kliksyteem?
Al onze minibussen beschikken inderdaad over het isofix-kliksysteem voor het makkelijk vastklikken van kinderstoelen, maxi-cosi's en dergelijke.

zijn dit nieuwe minibussen?
De minibussen zijn tussen 0 en 9 jaar oud, maar ze zijn goed onderhouden en in een nette en in perfecte staat. U krijgt standaard de nieuwste beschikbare minibus mee.

kan ik de jongste minibus reserveren?
Het is niet mogelijk om een specifieke minibus te reserveren, maar altijd wordt de jongste minibus die beschikbaar is, voor u klaargezet.

Worden deze minibussen goed onderhouden?
De minibussen worden perfect onderhouden. Elke minibus krijgt iedere 25.000 kilometer een groot onderhoud en ieder defect wordt meteen hersteld.

krijg ik een korting als er een defect is bij afhaling of ontstaat tijdens de reis?
Bij een onverhoopt technisch defect bij afhaling of een defect dat ontstaat tijdens de reis, wordt er geen korting gegeven. Wij doen onze uiterste best om onze minibusjes op-en-top te houden, maar een technisch mankement kan altijd voorkomen. We doen dan ook altijd het nodige om eventuele hinder tot een minimum te beperken. Wij rekenen hiervoor op uw begrip.

wat gebeurt er bij pech onderweg?
Ondanks onze minibussen perfect zijn onderhouden, kan u in het zeldzame geval bij pech, altijd rekenen op de europese pechbijstand van de VAB. In het handschoenkastje ligt altijd een document dat u kan gebruiken om deze dienst 24u/24u te verwittigen. Zij komen u dan zo snel mogelijk helpen.

mag ik roken / eten / drinken in de minibus?
omwille van het onderhoud is roken / eten / drinken NIET toegestaan in de minibus.

mag ik (huis)dieren meenemen?
omwille van het onderhoud zijn (huis)dieren NIET toegelaten tot de minibus.

kunnen de minibussen vooraf bekeken worden?
Voor zover de minibussen niet aan het rondrijden zijn, kan je altijd komen kijken. Maak dus best wel vooraf een afspraak.

voor welke perioden kan ik de minibus gebruiken?
Je kan de minibus minimaal een halve dag en maximaal 31 dagen aan één stuk gebruiken, voor langere perioden, moet u meerdere reservatieaanvragen doen.

we hebben de minibus meerdere kortere perioden nodig? Kan hiervoor een prijs worden gemaakt?
Het is inderdaad mogelijk om de minibus goedkoper uit te lenen dan telkens één enkele (halve) dag, wanneer je de minibus meerdere (halve) losse dagen nodig hebt. Dit systeem heet GESCHAKELD UITLENEN: Hier koop je een voorafgestelde periode in die je naar eigen believen mag 'opgebruiken'. Je kan dan zelf kiezen voor hoeveel (halve) dagen je de minibus boekt. Je betaalt dan vooraf voor die gecumuleerde periode (en beslist dus zelf hoe goedkoop je het maakt), samen met de waarborg. Die waarborg krijg je dan zeven dagen later terug nadat je de laatste dag dat je de minibus hebt gebruikt, samen met een eindafrekening. Neem contact op met ons voor meer info.

waar is het afhaalpunt?
Het afhaalpunt is Bosstraat 9 te Sint-Gillis-Waas aan het secretariaat van Jeugddienst Appelsien. Ingang aan de linkerkant (kant brievenbus). Wacht even in de wachtzaal totdat er je iemand komt verder helpen.

kan de gereserveerde minibus geleverd worden?
Dat is niet mogelijk. We vragen om de minibus zelf op te halen.

kan de geboekte minibus terug opgehaald worden?
Dat is niet mogelijk. We vragen om de minibus zelf terug te brengen.

hoeveel kilometers mag ik rijden?
Het aantal kilometers dat je mag rijden is onbeperkt. Je krijgt van ons een gevulde brandstoftank mee en wij vragen enkel opnieuw een gevulde brandstoftank bij het terugbrengen. We rekenen wel een gebruiksbijdrage van 5ct /km aan. Dit wordt verrekend bij de eindafrekening. Dit is om de slijtage én dus de regelmatige vernieuwing van de banden/ruitenwissers/batterij/remblokken/remschijven/ruitenvloeistof/olie enz te bekostigen.

ben ik tot iets verplicht als ik de reservatieformulier invul?
Het reservatieformulier invullen is volledig vrijblijvend en verplicht je tot niets. Het geeft ons de nodige informatie om te kijken of de minibus voor de door jou gevraagde periode nog vrij is. Pas als de waarborg op onze rekening wordt gestort, wordt de minibus voor u definitief gereserveerd.

wat zijn de voorwaarden om de minibus te gebruiken?
De bestuurders moet minimaal 3 jaar beschikken over een rijbewijs B op de afhaaldatum van de minibus. We vragen een kopie van de voorzijde van je identiteitskaart, een kopie van de binnenzijde van het rijbewijs B van de bestuurders.

naar welk adres moet ik deze documenten sturen?
Je stuurt deze documenten (zie hierboven) naar het secretariaat van Jeugddienst Appelsien. Het adres is: Jeugddienst Appelsien, Bosstraat 9, 9170 Sint-Gillis-Waas. Maar makkelijker is om identiteitskaart en rijbewijs in te scannen (in kleur!) en dan gewoon door te mailen naar minibus@appelsien.be (enkel de kant met de foto is voldoende).

waar kan ik het gebruiksovereenkomst nalezen?
In de gebruiksovereenkomst staat dezelfde informatie als op deze webpagina. Het contract wordt op eenvoudige aanvraag per email verzonden indien je dit wil nalezen.

is het tarief inclusief btw?
Jeugddienst Appelsien is een vzw en hoeft daarom geen btw aan te rekenen. Hieruit volgt dat bedrijven hier geen gebruik van kunnen maken. Enkel instellingen, scholen, jeugdbewegingen, speelpleinen en andere voorzieningen (maar ook particulieren) kunnen een minibus gebruiken.

hoe kan het dat jullie zo goedkoop zijn?
We kunnen de prijs laag houden omdat we hier geen winst op moeten maken. De gebruiksinkomsten worden louter gebruikt ter financiering van aankoop, onderhoud, herstellingen, belastingen en verzekeringen van de minibussen.

zijn jullie goedkoper dan reguliere minibus verhuurders?
We zijn er absoluut zeker van dat u bij ons het allervoordeligste een minibus huurt, kijk dus gerust verder en vergelijk! Mocht u onverhoopt toch nog een goedkopere minibus gevonden hebben (voor dezelfde periode en aan gelijkwaardige voorwaarden), laat het ons dan zeker weten. Dan betalen wij u het verschil terug zodat u bij ons aan dezelfde voorwaarden het busje kan gebruiken.

kan ik een factuur krijgen?
Er wordt altijd kosteloos een gedetailleerde offerte/factuur doorgemaild met alle nodige gegevens.

hoe moet ik reserveren?
De reservatie kan enkel gemaakt worden via het reservatieformulier hierboven. We nemen dan snel telefonisch contact om alles verder praktisch te regelen.

wanneer reserveer ik het best?
Je reserveert best zo vroeg mogelijk. Vooral in de vakantieperioden worden de minibussen veel gevraagd. Soms tot een jaar vooraf.

hoeveel bedraagt het voorschot?
Het voorschot is 200 € en dient om de minibus definitief vast te leggen voor de gewenste periode. Dit voorschot is tevens het eerste deel van de waarborg. Het resterende deel van de waarborg twv 800 € moet pas bij afhaling worden betaald. Als het voorschot is gestort, kan u er zeker van zijn dat de minibus voor u zal klaarstaan.

wanneer is de reservatie definitief?
De reservatie is pas echt definitief wanneer het voorschot van 200 € gestort is op onze bankrekening 979-6114029-27 met als mededeling voorschot minibus dd/mm/jaar tot dd/mm/jaar. Wanneer het voorschot is toegekomen op onze bankrekening, krijgt u hiervan meteen bericht via email.

wanneer moet ik de resterende waarborg en de bijdrage overschrijven?
De bijdrage en de resterende waarborg moet gestort worden voordat je de minibus kan ophalen. Doe dit dus zeker op tijd. De betaling moet gebeuren op onze bankrekening 979-6114029-27 met als mededeling huur minibus dd/mm/jaar tot dd/mm/jaar.

kan ik ook het bedrag met de waarborg contant betalen?
Overschrijven heeft de voorkeur, maar als het makkelijker is om het bedrag en de resterende waarborg contant te betalen, dan is dat geen probleem.

kan ik ook met mijn bancontact of kredietkaart betalen?
Nee dat is niet mogelijk. We beschikken NIET over een bancontact of kredietkaart-terminal. U betaalt best via overschrijving enkele dagen vooraf de resterende waarborg (twv 800 euro) en de gebruiksbijdrage. Contant betalen bij afhaling van de minibus is uiteraard ook mogelijjk. Geld afhalen bij de dichtsbijzijnde bancontact is mogelijk bij bankkantoor Crelan Lokeren, op de Gentse Steenweg 8 te Lokeren.

hoelang kan ik de minibus huren?
De minibus kan minimaal een halve dag (van 11:00 tot 20:00 OF van 20:00 tot 11:00 de volgende dag) gebruikt worden. De minibus kan maximaal 31 dagen gebruikt worden, daartussen kan de minibus gebruikt worden in blokjes van telkens een halve dag erbij. Hoe langer de periode, hoe goedkoper per dag het gebruik wordt. Wanneer de minibus langer moet worden gebruikt, worden er 2 contracten opgemaakt, 1 voor de eerste 31 dagen, en een tweede voor de resterende periode.

wanneer kan ik de minibus ophalen?
De minibus kan op 2 momenten opgehaald worden: tussen 11:00 en 12:00 in de voormiddag en tussen 20:00 en 21:00 's avonds. (ook op een zondag of een feestdag). Kom liever niet te vroeg, want de minibussen worden on-time gereinigd, en dat duurt 1 uur. Dit wil zeggen dat de minibussen pas het uur voordien worden gereinigd, zodat ze pas klaar zijn tegen het ophaalmoment. LET OP: valt uw gebruiksperiode in de krokus/paas/zomer/herfst/kerstVAKANTIE, dan vragen we geen meerprijs, maar vragen we wél om de minibus zeker niet te vroeg (dus ten vroegste tegen 12:00 (of 21:00) op te halen, zodat we de tijd hebben om de minibus weer gebruiksklaar te maken na de vorige gebruiker. (BELANGRIJK: in het slechtste geval kan de wachttijd tot een uur extra oplopen, maar dan wordt u verwittigt)

wanneer kan ik de minibus terugbrengen?
U kan de minibus ten allen tijde terugbrengen (dag en nacht) op of zelfs voor het eigenlijk inleveringsmoment. U hoeft enkel de minibus op onze parking te zetten, al uw spulletjes eruit te halen en de sleutel te droppen in de brievenbus. Omwille van de rust van de bewoners, vragen wij u om zeker niet aan te bellen. Eventuele opmerkingen kan u noteren op het bijgeleverde boorddocument dat u samen met de sleutel in de brievenbus kan droppen. LET OP: valt uw gebruiksperiode in de krokus/paas/zomer/herfst/kerstVAKANTIE, dan vragen we geen meerprijs, maar vragen we wél om de minibus op tijd (dus ten àllerlaatste tegen 11:00 (of 20:00) in te leveren, zodat we de tijd hebben om de minibus weer gebruiksklaar te maken voor de volgende gebruiker. (BELANGRIJK: indien mogelijk graag de minibus een uur vroeger dan de deadline indienen)

kan ik de minibus vroeger terugbrengen dan afgesproken?
U mag de minibus altijd vroeger dan voorzien terugbrengen. Dat is geen probleem. Ook al is dat een volle dag of zelfs enkele dagen vooraf. Let wel dat wij hiervoor geen terugbetaling voorzien.

kan ik mijn eigen auto ter plaatse achterlaten?
Je kan je eigen auto gedurende de huurperiode op onze parking achterlaten. Parkeren is gratis. De parking is vlakbij gelegen aan het stadhuis van Sint-Gillis-Waas, de parking ligt rechtover de AXA-Bank te Parkstraat 23, Sint-Gillis-Waas.

kan ik de minibus langer dan voorzien houden?
Als je de periode wil verlengen, moet je dit snel laten weten, dan kunnen we bekijken of dit mogelijk is en de minibus in die extra periode niet voor onze eigen activiteiten nodig hebben of deze geboekt is door een andere gebruiker.

kan de minibus voor een langere periode dan 31 dagen gebruikt worden?
De minibus kan maximaal 31 dagen worden uitgeleend. Maar als je de minibus meer dan 31 dagen wenst te gebruiken, kan er -indien de beschikbaarheid van de minibussen het toelaten- een tweede contract worden opgesteld voor de tweede periode die het resterende periode omvat. Je hebt de minibus dan voor 2 aparte perioden vastgelegd (met 2 aparte contracten), die toevallig elkaar opvolgen.

in welke landen mag ik met de minibus rijden?
Enkel in de landen op onderstaand kaartje kan je de minibus gebruiken. Buiten dit grondgebied is de minibus niet verzekerd en is er ook geen pechverhelping voorzien. Als uw land van bestemming niet in de landenlijst voorkomt, is het niet mogelijk om de minibus te gebruiken. (zie kaart: enkel in de gekleurde landen mag de minibus rijden)

Mag ik in Oekraïne rijden met de minibus?
Let op: het is enkel toegestaan om in het westen van Oekraïne te rijden. De 'buitengrens' voor onze minibussen, is de Dnipro-rivier, die het land doormidden snijdt. Het is dus niet toegestaan om in het oosten van Oekraïne (ten oosten/zuiden van de Dnipro-rivier) te rijden met de minibus.

is er pechverhelping voorzien?
Jeugddienst Appelsien heeft al zijn minibussen aangesloten bij pechverhelpingsdienst VAB voor al de landen waar onze minibus mag rijden.

heb ik recht op een vervangwagen?
Indien bij pech de minibus niet kan hersteld worden binnen 6 uur, en de wagen dient afgesleept te worden naar een garage, regelen wij dat er een andere minibus van ons wordt geleverd. Wanneer er geen andere minibussen meer beschikbaar zijn, of u zit gewoon té ver van ons vandaan om binnen enkele uren een vervangminibus te brengen, gaan we samen met de VAB op zoek naar een vergelijkbare vervangminibus in de regio waar u zit.

wat als ik gedurende de herstelperiode geen vervangwagen nodig heb?
Als u gedurende de herstelperiode in het buitenland niet meteen een vervangwagen nodig heeft en dus de minibus toch kan missen, dan hoeft u dat stukje van de gebruiksperiode niet te betalen. Wij regelen dan een terugstorting voor dat stukje van de gebruiksperiode.

krijg ik een vervangwagen als ikzelf een ongeval veroorzaak?
Wanneer u zelf in fout bent waardoor de minibus gedurende een bepaalde periode niet meer kan rijden, kunnen we zeker een vervangminibus regelen, maar dit alles dan wel op uw kosten. Ook al wordt deze minibus geleverd door ons. Hiervoor wordt dan een nieuw contract en factuur opgesteld. In dit geval zullen we dan ook geen geld terugstorten voor de periode dat u de oorspronkelijke minibus heeft moeten missen.

is de minibus verzekerd tegen ongevallen?
De verzekering dekt lichamelijke letsels van de inzittenden. Ook schade tegen derden is volledig gedekt. Behalve wanneer de chauffeur het ongeval veroorzaakt, is eventueel lichamelijk letsel van de chauffeur niet door de verzekering gedekt.

wat gebeurt er als ik een overtreding bega?
Indien je een overtreding begaat met de minibus en er wordt hiervoor een bekeuring uitgeschreven, dan wordt het bedrag door Jeugddienst Appelsien voorgeschoten, maar wordt dit uiteraard van de waarborg afgehouden. Indien u wenst, mailen wij hiervan uiteraard het proces verbaal door.

moet ik betalen indien er een technisch defect is?
Indien de minibus tijdens je gebruiksperiode een technisch defect zou krijgen dat geen gevolg is van uw rijstijl, dan worden hiervoor geen kosten in rekening gebracht.

wie mag tijdens onze gebruiksperiode de minibus besturen?
Enkel de personen waarvan wij het copie van het rijbewijs/identiteitskaart bezitten, zijn gemachtigd om de minibus te besturen. Indien u toch iemand anders de minibus laat besturen, vervalt de franchiseclausule en wordt eventuele schade integraal aangerekend. Schade aan derden zal dan ook niet door onze verzekering gedekt worden. (enige uitzondering hierop is de pechverhelpingsdienst (of de garage) waarmee wij als Jeugddienst Appelsien een apart contract hebben afgesloten, mag de minibus besturen).

hoeveel bedraagt de waarborg?
De waarborg bedraagt in totaal 1000 €, waarvan 200 € als voorschot. De resterende 800 € moet slechts enkele dagen voor afhaling (samen met de bijdrage zelf) overgeschreven worden.

wanneer wordt de waarborg terugbetaald?
De waarborg wordt 7 dagen volgend op de inleveringsdag vrijgegeven en teruggestort. U krijgt bovendien een gedetailleerde eindafrekening toegestuurd. De kilometervergoeding, eventuele schade, verkeersboetes, (half)lege brandstoftanks of een niet gereinigde minibus worden afgehouden van de waarborg.

wat als de waarborg 7 dagen na de inleveringsdag nog niet is terugbetaald?
Neem dan meteen contact op met ons via email of telefoon. We zullen het meteen nakijken en indien nodig eerstdaags de eindafrekening doorsturen en de terugbetaling in orde brengen.

kunnen de tarieven nog wijzigen na mijn offerte-aanvraag?
Als u de minibus huurt in hetzelfde jaar waarin u deze heeft geboekt, zullen de tarieven nog exact hetzelfde zijn. Maar als de gebruiksperiode valt in een ander jaar (dus na 31 december), kunnen mogelijk enkele tatieven licht gestegen zijn. Gelieve daar zeker rekening mee te houden.

ik zie dat de tarieven sinds 1 januari verhoogt zijn. Hoe komt dit?
Op het einde van ieder jaar (in de kerstperiode) komt de raad van bestuur van Jeugddienst Appelsien samen en wordt er bekeken of we nog uit de kosten komen met onze verschillende diensten en worden (indien nodg) enlele tarieven gewijzigd. We proberen eventuele stijgingen zo zacht mogelijk te maken, maar we begrijpen dat dit niet voor iedereen even leuk is.

de tarieven op de eindafrekening zijn anders dan deze op de offerte. Is dit een fout?
Normaal gezien veranderen de tarieven niet en weet u perfect op voorhand hoeveel u dient te betalen (of hoeveel er uiteindelijk zal worden afgerekend op de eindafrekening bij de terugbetaling van de waarborg). Om onze kosten te kunnen blijven dekken, worden al de tarieven telkens 1x per jaar herbekeken (en indien nodig licht aangepast), en dat is telkens bij iedere jaarwisseling. Eventuele wijzigingen gaan dus telkens in op 1 januari. Wanneer u dus een offerte aanvroeg in een ander jaar dan het jaar van uw gebruiksperiode is het mogelijk dat één of meerdere tarieven licht zouden zijn gewijzigd. De actuele tarieven kan u overigens telkens op deze pagina terugvinden.

wordt de waarborg ook op tijd terugbetaald als er schade is?
We proberen altijd de waarborg 30 dagen na inlevering terug te storten, maar als er (grote) schade is, kan de wachttijd voor de eindafrekening wel langer duren, aangezien het soms enige weken kan duren eer we de schade kunnen laten herstellen, omdat de minibusssen continu worden gebruikt door onszelf, maar ook door andere mensen wordt gebruikt.

wat als ik de brandstoftank niet opnieuw gevuld heb?
De minibus wordt aangeboden met een volle brandstoftank DIESEL. Bij het terugbrengen moet de brandstoftank opnieuw helemaal gevuld worden met DIESEL. Indien de brandstoftank niet gevuld is, wordt hiervoor de waarde van het brandstoftekort + 15 € tankkosten van de waarborg afgetrokken.

wat als ik de minibus niet gereinigd terugbreng?
De minibus wordt proper en gewassen meegegeven. Wij verwachten dat deze in dezelfde staat wordt teruggebracht. Indien wij zelf de minibus moeten reinigen na het terugbrengen, wordt hiervoor een bijdrage afgehouden van de waarborg (30 € voor de binnenkant en 20 € voor de buitenkant van de minibus).

is er een franchise voor eventuele schade?
De schadefranchise wordt geregeld per contract en dus per minibus, dit is gelijk aan de waarborg. Wanneer het schadebedrag de waarborg ontstijgt, za Jeugddienst Appelsien de resterende kosten dragenl. Dit staat los van de eventuele schade aan derden.

dus bij schade kost het me maximaal de waarborg?
De schade zelf is maximaal gelijk aan de waarborg (per minibus per contract), maar er wordt altijd een servicekost van 10 % gerekend om de wagen naar de garage te brengen voor de tijd dat wij zelf de minibus moeten missen tijdens de schadeperiode. Ook heeft dit bedrag enkel en alleen betrekking op de schade zelf, dus niet op de schadekosten, eventueel brandstoftekort, reinigingskosten, boetes, schade aan derden, enz.

is het franchisebedrag ook maximaal het waarborgbedrag bij een langere periode?
Indien de minibus langer dan de maximale periode van 31 dagen wordt uitgeleend, wordt het franchisebedrag vermeerderd met het aantal contracten, omdat het hier gaat over meerdere perioden en bijgevolg meerdere contracten.

kan ik de franchise afkopen?
Nee. Dit is jammergenoeg niet mogelijk.

wat gebeurt er als ik schade heb toegebracht?
Indien je schade toegebracht hebt aan de minibus, zal de prijs van de herstelling worden afgetrokken van de waarborg. Het resterende waarborgbedrag zal dan teruggestort worden op uw rekening.

wat gebeurt er als de schade de waarborg ontstijgt?
De waarborg en het franchisebedag is sinds 1 januari 2018 gelijk getrokken op max. 1000 euro. Je zal dus nooit meer moeten betalen dan de waarborg die je reeds hebt betaald.

wat als de schade meer dan de franchise bedraagt?
Als de herstelling meer dan 1000 euro kost, zal je nooit meer dan de franchise, dus de waarborg moeten betalen.

wat als ik schade veroorzaak aan een derde?
Als u schade toebrengt aan een ander voertuig (of een eigendom van een derde), zal hiervoor 500 € worden afgehouden aangerekend ter compensatie van de stijging van onze bonus malus. Dit staat los van de eventuele schade aan de minibus (uiteraard mag u een andere regeling met deze derden uitwerken, dan vervalt deze bijdrage).

kan ik een zetelrij laten wegnemen?
De minibus beschikt over drie rijen van elk drie zitplaatsen. Enkel de tweede en de derde zetelrij kunnen worden weggenomen. Omdat het lastig is om de zetels eruit te halen en weer terug te monteren, evanals voor de stockage wordt er een bijdrage van 50 € per zetelrij gevraagd voor de zetels die wij er moeten uitnemen.

kan ik 1 of 2 zitplaatsen laten wegnemen
Dit is niet mogelijk. De zetels kunnen enkel maar per 3 worden weggenomen. Er zijn dus enkel 3 zetelconfiguraties mogelijk: 3, 6 of 9 zetels.

is deze minibus geschikt voor rolstoelvervoer?
Neen. Deze minibus is niet uitgerust om rolstoelgebruikers te vervoeren. Maar als deze passagier beschikt over een opvouwbare rolstoel en hij/zij in een gewone autostoel kan zitten, is er geen probleem.

waarvoor wordt de minibus doorgaans gebruikt?
De minibus wordt gebruikt bij onze uitstappen, activiteiten, evenementen, weekends en reizen die wij zelf organiseren.

wie kan en mag de minibus gebruiken?
Tijdens de perioden dat wij onze minibus niet gebruiken stellen wij het prioritair beschikbaar voor organisaties en voorzieningen die werken met en voor mensen met een beperking. Ook sportclubs, jeugdbewegingen, speelpleinen en bij uitbreiding andere vzw's, feitelijke verenigingen en particulieren kunnen van de minibus gebruik maken.

wie kan de minibus niet gebruiken?
Jeugddienst Appelsien is een vzw en hoeft daarom geen BTW aan te rekenen. Daarom kunnen onze minibussen absoluut NIET gebruikt worden door ondernemingen, zelfstandigen of andere commerciële organisaties. Er is immers geen BTW die teruggevordert kan worden.

waarom stellen jullie je minibussen beschikbaar?
Omdat wij weten dat mobiliteit bij maatschappelijk kwetsbaren een groot probleem vormt. Bovendien is Jeugddienst Appelsien een kleine vzw met weinig financiële middelen. Om extra inkomsten binnen te krijgen, stellen wij onze minibussen beschikbaar. Bij gebruik van één van onze minibussen steunt u dus onze organisatie.

ik heb nog een vraag over de minibussen!
Stel je vraag gerust via het contactformulier. We beantwoorden jouw vraag dan zo snel mogelijk!

 



prijsaanvraag

t